lördag 12 maj 2018

Mina ETF samt tillväxtportföljen

Som utlovat kommer här de ETFer jag har samt mitt innehav av icke- eller lågutdelande bolag. Berkshire ligger här då Mr Buffett fortfarande är av åsikten att han placerar pengar bättre än övriga ägare vilket innebär inga pengar delas ut. Jag delar Mr Buffetts uppfattning och följdaktligen är BRK ett av mina absolut största innehav. Borde ligga i ”keep forever” portföljen. Bolagen i ”tillväxtportföljen” köptes när de hade mkt låg eller ingen utdelning, så det stämmer inte riktigt längre. T ex Cisco delar ut så mycket nu för tiden så jag får väl flytta den till stabila utdelare.

IBB och XLV (och i viss mån BME) är min exponering mot mindre biotech och healthcare bolag som jag har svårt att hålla koll på själv.

QQQ har jag skrivit om tidigare, (vet inte hur jag länkar så kika på 25 april) det är en favorit och värd att hålla ögonen på även om den står högt just nu, likaså PTY. PTY tickar på med 13 cent i månaden men höjer inte så där fyller jag bara på vid dippar.

Ta som vanligt yield siffran med en nypa salt då den inte är helt aktuell.

Nästa lista blir mina ”valutaportföljer” d v s bolag i HK, SG, CH och AUD samt min bevakningslista. Sen skall jag snygga till allt och lägga det under fliken ”Mitt innehav”


GROWTH

BOLAG
UTD/ÅR
YIELD %
VID KURS
IT/NL
EXO
EXOR ORD
1
0,61 %
58,50
US
AAPL
APPLE INC
4
1,58 %
185,00
US
BRK.B
BERKSHIRE HATHAWAY CL B ORD
0
0,00 %
199,00
US
UBNT
UBIQUITY NETWORKS
0
0,00 %
65,00
US
CSCO
CISCO
4
3,09 %
42,00
IE
MDT
MEDTRONIC
4
2,35 %
78,00
US
RTN
RAYTHEON
4
1,65 %
214,00









ETF, CEF, FUNDS & TRUSTS





EUR
SPYW
SPDR S&P EURO DIVID ARISTOCRAT

3,27 %
22,27
US
IBB
ISHARES NASDAQ BIOTECHNOLOGY E
4
0,47 %
105,98
GB
CTY
CITY OF LONDON INV TRUST

4,13 %
4,03
US
BME
BLACKROCK HEALTH SCIENCES TRUST
12
6,91 %
34,73
US
PTY
PIMCO CORPORATE & INCOME OPPORTUNITY FUND
12
9,23 %
16,91
US
XLV
HEALTH CARE SECTOR SELECT SPDR
4
1,53 %
81,55
US
QQQ
POWERSHARES QQQ

0,80 %



SVENSKA




XACT Högutdelande

D&G 

Brummer & Partners 


2 kommentarer:

  1. Var handlar du PTY och QQQ nu? Är inte det kört efter EU:s nya regler.
    Mvh
    P

    SvaraRadera
  2. Hej P, QQQ finns godkänd i EU som EQQQ, kan handlas på ett antal börser. PTY har jag faktiskt inte tänkt på. Då utdelningen inte ökar så bestämde jag mig för ett maxbelopp i den en gång och sen det uppnåddes har jag inte fyllt på. Alternativt är en mäklare utanför EU t ex Schweiz men du åker på 15% amerikansk källskatt som du inte får tillbaka. Det är dock helt lagligt. Du kan också ha valutakonton där så du slipper växla, haken är att det behövs en rejäl slant för att det ska vara lönt. Hälsningar, T

    SvaraRadera